معرفی چوب هاکی در مجموعه آنلاین اسکیت

همان طور که در مقالات قبلی در مورد رشته اسکیت هاکی به آن اشاره کردیم، این رشته دارای لوازم گوناگون و متنوعی بوده که تمامی این لوازم ها جهت حفظ ایمنی بازیکن می باشد به جز توپ، چوب و اسکیت که در آنلاین اسکیت قصد داریم تا کمی بهتر و ریز بینانه تر به چوب های رشته اسکیت هاکی بپردازیم.

چوب های هاکی ظاهری شبیه به حرف ال لاتین دارند و به طور سنتی و در گذشته تماما از جنس چوب ساخته می شدند اما در دو دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری در فناوری مواد مورد استفاده در ایجاد چوب های هاکی صورت گرفته است.

در ساخت این چوب ها از مواد گرانتری همچون آلومینیوم، فایبرگلاس، الیاف کربن و سایر مواد کامپوزیتی استفاده می شود که این امر علاوه بر کمتر کردن وزن چوب باعث ایجاد حالت انعطاف پذیری بیشتر نسبت به چوب هاکی از جنس چوب شده است.

به طور کلی چوب هاکی متشکل از دو بخش شفت (دسته چوب هاکی) و بلید (تیغه چوب هاکی) می باشد که برخی از این چوب ها دارای تیغه های چوبی یا کامپوزیتی قابل تعویض هستند در حالی که بقیه چوب ها یک تکه بوده و قابلیت تعویض تیغه را ندارند.

قسمت شفت چوب هاکی نسبتا سفت و سخت بوده ولی برای بهبود عملکرد چوب در زمان ضربات قدرتی و شوت های قوی، حالت ارتجاعی داشته تا در زمان انجام این نوع ضربات با حالت فنر مانند علاوه بر مقاومت در برابر شکستن، قدرت دوچندانی را به توپ هاکی وارد کند و شوتی حرفه ای به سمت دروازه روانه شود.

همانطور که اشاره کردیم مواد تشکیل دهنده یک چوب هاکی از فیبر کربن، فایبرگلاس، چوب یا آلومینیوم می باشد. ادامه مطلب را دنبال کنید تا دقیقا در مورد مزایای هرکدام مطلع شوید و برای خرید چوب هاکی بهترین تصمیم گیری را داشته باشید. آینده حرفه ای شما از تصمیمات دقیق در زمان شروع کار رقم می خورد.

فیبر کربن

فیبر کربن رایج ترین جنس چوب در انتخاب بازیکنان حرفه ای اسکیت هاکی می باشد. چوب های کربن ابتدا فقط به صورت شفت وارد بازار شدند ولی امروزه چوب های هاکی از جنس فیبر کربن به صورت یک پارچه (شفت و بلید) هستند.

اولین چوب یک تکه ساخته شده از کامپوزیت فیبر کربن در سال 1992 و توسط یک شرکت سوئیسی وارد بازار شد که تحولی چشم گیر در صنعت ساخت چوب های هاکی محسوب می شد. چوب های کربنی به دلیل وزن بسیار کم و داشتن حالت انعطاف پذیر و ارتجاعی مناسب، یکی از محبوب ترین چوب ها در بین هاکی بازان به حساب می آید.

فایبرگلاس

فایبرگلاس اولین ماده چوب های هاکی کامپوزیتی بود که ابتدا با چوب استفاده می شد. چوب های هاکی از فایبرگلاس تولید شده بودند ولی امروزه فایبرگلاس بیشتر به صورت کامپوزیت با سایر مواد مانند چوب یا الیاف کربن مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی چوب هاکی همراه با آنلاین اسکیت

چوب های هاکی از جنس چوب معمولا با ورقه ورقه کردن چندین چوب و به صورت تخته چند لایه بسیار با کیفیت ساخته می شوند سپس شفت و بلید را با لایه نازکی از پلاستیک یا فایبرگلاس می پوشانند.

برخی از تولد کننده گان نیز از فایبر گلاس به عنوان ورقه هایی در بین ورقه های چوب استفاده می کنند. ولی به هر حال این نوع از چوب های هاکی انتخاب هیچ کدام از بازیکنان هاکی نمی باشد.

 

 

تنها مزیت این نوع چوب ها قیمت پایین آنها می باشد و افرادی که بنا به دلایلی مجبور به تمرین در خارج از سالن و روی آسفالت هستند طرفداران اصلی این نوع چوب ها می باشند. مهم ترین نقطه ضعف این چوب ها علاوه بر وزن بالا تغییر تدریجی انعطاف پذیری آن می باشد.

آلومینیوم

چوب های هاکی آلومینیومی اولین چوب های هاکی غیر چوبی بودند که اغلب فقط قسمت شفت از آلیاژی از آلومینیوم بوده و یک تیغه ی چوبی یا کامپوزیتی به وسیله چسب و فشرده سازی آن ساخته می شدند.

در سال 1990 در یک مقطع کوتاه اغلب بازیکنان از این نوع چوب استقبال خوبی انجام دادند که با ورود چوب های با تکنولوژی بهتر، چوب آلومینیومی طرفداران خود را به یک باره از دست داد.

مهمترین مزیت این نوع چوب ها دوام بی نظیر آنها بود. حتی در سطوح حرفه ای شکستن یا آسیب دیدن این نوع چوب های بسیار نادر و تقریبا امری محال به حساب می آمد.

همچنین با توجه به امکان تعویض تیغه، عمر مفید شفت های آلومینیومی بسیار بالا بود. با این حال شفت های آلومینیومی مانند سایر چوب ها از قدرت ارتجاعی قابل قبولی برخوردار نبودند.

بلید یا تیغه چوب که برای تماس با توپ هاکی استفاده می شود به طور معمول 25 تا 40 سانتی متر طول دارد و با زاویه 135 درجه از محور شفت قرار گرفته است.

این قسمت از چوب به صورت خمیده و کرو می باشد تا در زمان ارسال و دریافت پاس وهمچنین در زمان شوت عملکرد بهتری داشته باشد. لازم به ذکر است میزان این خمیدگی نسبت به وظیفه بازیکنان و پست آنها متفاوت می باشد.

چوب دروازه بان های هاکی متفاوت تر از بازیکنان می باشد. این چوب از قسمت پایین پهن تر و زاویه کمتری دارد. این چوب های نیز مانند چوب های بازیکنان از کامپوزیت ساخته شده است.

چوب های کامپوزیت، با وجود هزینه بیشتر، اکنون تقریباً در تمام سطوح رقابتی این ورزش از جمله هاکی جوانان امری عادی است.

بسیاری از متخصصان به جای چوب های چوبی از فناوری چوب کامپوزیت استفاده می کنند که علاوه بر نکات مثبت ذکر شده، کنترل بهترروی توپ هاکی و همچنین انجام شوت و پاس های بسیار دقیق تر از دیگر ویژگی های چوب های غیر چوبی می باشد. همچنین با این چوب ها، شوت های سخت تر با میزان فشار های بیشتری را می توان انجام داد.

برخی از گران ترین و حرفه ای ترین چوب های هاکی عبارت است از :

Bauer Vapor 1X, Bauer Supreme 1S, Bauer Nexus 1N, CCM Ribcor Trigger PMT2, CCM RBZ FT1, CCM Super Tacks 2.0, Easton Stealth CX, Easton Synergy GX, Warrior Covert QRL, Warrior Alpha QX, Warrior Dynasty HD1

چوب های سبک اینلاین هاکی وزنی بین 390 تا 470 گرم دارند.

چوب های هاکی ابعاد متفاوتی دارند و نسبت به قد بازیکنان و آنها با اندازه های مختلفی ساخته و تنظیم می شود، ولی معمولا بین 150 تا 200 سانتی متر هستند و همانطور که در قبل کمی به آن اشاره کردیم برای تنظیم دقیق ارتفاع آن، در حالتی که بازیکن با اسکیت ایستاده باشد و چوب را به صورت عمودی روی زمین در دست داشته باشد، انتهای چوب باید درست زیر یا بالای چانه برسد. البته این اندازه در بازیکنان کم سن و سال که در سن رشد هستند کمی بلند تر خواهد بود.

ضمن اینکه بازیکنانی که در پست های دفاعی بازی می کنند، به دلیل نیاز آنها در داشتن تسلط بیشتر روی مهاجمان تیم حریف و همچنین اعمال فشار بیشتر برای خنثی کردن حملات بازیکنان، تمایل به استفاده از چوب های با ارتفاع بیشتر دارند.

 برای مشاهده مقالات مربوط به بهترین برند های اسکیت اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست