معرفی قوانین رولر دربی در مجموعه آنلاین اسکیت

رولر دربی نیز همانند سایر ورزش ها دارای یک سری قوانین مشخص شده می باشد که کلیه تیم ها موظف به رعایت این قوانین می باشند. خلاصه زیر بر اساس قوانین انجمن (WFTDA) می باشد. در مارس 2010 شبکه خبری دربی ادعا نمود بیش از 98 درصد مسابقات دربی تحت قوانین WFTDA انجام شده است.

رولر دربی در دو زمان 30 دقیقه ای انجام می شود. دو تیم حداکثر با 15 بازیکن که در هر قسمت (که به آن Jam گفته می شود) 5 بازیکن حضور دارند. هر Jam دو دقیقه طول خواهد کشید مگر اینکه زودتر دور به پایان برسد.

هر تیم یک بازیکن امتیاز آور تعیین می کند (Jammer). چهار عضو دیگر نقش مسدود کننده را خواهند داشت. یک مسدود کننده می تواند به عنوان محور تعیین شود و مجاز است در طول بازی نقش Jammer را نیز ایفا کند. در دور بعدی ممکن است بازیکنان تغییر کرده و از 15 بازیکن انتخاب های متفاوتی انجام گیرد تا در نقش امتیاز آور و یا مسدود کننده قرار گیرند.

در هر دور از مسابقه بازیکنان خلاف جهت عقربه های ساعت و در مسیری شبیه به مسیر مسابقات اسکیت سرعت ولی در مقیاس کوچک تر اسکیت می کنند. امتیازات فقط توسط بازیکن Jammer تیم به دست می آید.

Jammer باید در محدوده و قائم حالت ایستاده) باشد. اولین عبور کامل Jammer یک امتیاز برای عبور کردن و یک امتیاز به ازای هر مسدود کننده از تیم حریف که از دور خارج شده باشد کسب می شود. اگر Jammer بتواند از کل محدوده ای که در آن قرار دارد عبور کند، یک دور چهار امتیازی را داشته که به آن Grand Slam گفته می شود.

مسدود کننده های هر تیم از تماس مستقیم بدنی، تغییر موقعیت و تاکتیک های مختلف برای کمک به امتیاز آوری Jammer خودی استفاده کرده در حالی که باید مراقب و مانع از فعالیت Jammer تیم حریف باشند.

شروع بازی با صف کشیدن مسدود کنندگان در مسیر بین Jammer Line و Pivot Line می باشد. Jammer ها از پشت خط Jammer Line شروع به حرکت می کنند.

مسابقه با شنیدن صدای سوت آغاز شده که در همان ابتدا احتمال درگیری بین Jammer ها و مسدود کنندگان وجود دارد. به محدوده ای که مسدود کنندگان هر دو تیم حضور دارند Pack گفته می شود.

آن ها باید Pack را حفظ کنند ولی می توانند آزادانه در فاصله 3 متر از پشت و جلو حرکت نمایند، منطقه ای که به نام Engagement Zone شناخته می شود.

اولین Jammer که موفق به شکستن Pack شود عنوان Lead Jammer را به دست می آورد.

تیم ها بعد از هر دوره یا Jam 30 ثانیه فرصت دارند تا وارد مسیر شده و برای دوره بعدی صف آرایی کند.

 

سد راه کردن

بازیکنان مسدود کننده وظیفه دارند تا مسیر حرکت بازیکنان تیم حریف را مسدود کرده تا مانع حرکت آن ها شده و یا آن ها را از مسیر خارج نمایند. مسدود کننده باید قائم (در حالت ایستاده) باشد، خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت کند و در منطقه درگیری اسکیت کند. انسداد با دست، آرنج، سر و پاها ممنوع می باشد.

آشنایی با جریمه ها در آنلاین اسکیت

داوران نقض قوانین را جریمه می کنند. بازیکنی که اخطار دریافت می کند از بازی اخراج شده و 30 ثانیه را در نیمکت اخراجی ها یا Penalty Box سپری می کند. اگر تا قبل از به پایان رسیدن 30 ثانیه اخراج بازیکن، زمان دوره (Jam) به پایان برسد، بازیکن همچنان در محوطه پنالتی باکس باقی مانده تا زمان جریمه او تکمیل شود.

تیمی که بازیکن اخراجی داشته همانند هاکی روی یخ Short-hand بازی می کند و تیمی که دارای بازیک بیشتر می باشد سیستمی جدید را با عنوان Power Jam انتخاب می کند. این نوع بازی یا Power Jam از Power Play در بازی هاکی گرفته شده است.

تجهیزات

بازیکنان روی اسکیت های چهار چرخ یا کواد بازی می کنند و لازم است که از تجهیزات محافظتی از جمله کلاه ایمنی، محافظ مچ دست، زانو بند و محافظ دهان استفاده کنند. استفاده از اسکیت های اینلاین برای داوران مجاز می باشد ولی با این حال اغلب داوران نیز از اسکیت های کواد استفاده می کنند.

برای مشاهدات مقالات مربوط به اینلاین هاکی و هاکی روی یخ اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست